Veelgestelde vragen

Is het verplicht om een energielabel te hebben bij verkoop?

Ja het is verplicht om een energielabel te overhandigen bij de verkoop. Sinds 1 januari 2021 zijn er nieuwe regels voor het energielabel en kan je deze alleen aanvragen bij een energieadviseur. Een energielabel is 10 jaar geldig. Heb je nog een vereenvoudigd label van voor 2021 liggen? Dan hoef je geen nieuw label aan te vragen. 

Waar kan ik een energielabel aanvragen?

Dit kan via.....

Wat is meldingsplicht?

De meldingsplicht van een verkoper houdt in dat hij of zij de gebreken die bekend zijn gemeld worden aan de potentiële koper. Dat geldt ook voor gebreken die niet duidelijk zichtbaar zijn voor een kijker/koper. Ook eventuele rechten van anderen op het perceel moeten gemeld worden aan een koper. 

Wat is onderzoeksplicht?

Voor een koper geldt dat er wordt verwacht dat je onderzoek doet naar zichtbare gebreken, dit heet onderzoeksplicht. Als er zichtbare gebreken zijn, hoeft een verkoper een koper daar niet op te wijzen. 

Wanneer ben ik in onderhandeling?

Verkoper en koper zijn in onderhandeling als de kopende partij een bieding heeft uitgebracht waarop door de verkopende partij is gereageerd met een tegenvoorstel. Een koper is nog niet in onderhandeling als hij een voorstel uitbrengt op een woning en er nog niet is gereageerd. 

Wanneer is een woning definitief verkocht?

Als een woning zonder voorbehouden verkocht is, dan is de woning definitief verkocht nadat de 3 dagen bedenktijd voor de koper voorbij zijn.
Als er voorbehouden zijn opgenomen is de woning definitief verkocht als deze voorbehouden verlopen zijn. 

Wat is een eindinspectie?

De eindinspectie is ook wel de ‘’laatste bezichtiging’’ voordat de woning definitief wordt overgedragen. De koper krijgt gelegenheid om de woning te inspecteren. Er wordt gecontroleerd of alles is achtergelaten volgens afspraak. Denk eraan om sanitair en (warm) water te controleren, check of alle sleutels aanwezig zijn, de afvalpas en of alle roerende zaken volgens afspraak achterblijven. Verder worden de meterstanden opgenomen. 

Aan wie moet ik de meterstanden doorgeven?

Over het algemeen worden de elektra meterstanden automatisch uitgelezen door middel van de ‘’slimme meter’’. Je geeft dus alleen de waterstand door aan de water leverancier.
Tijdens de eindinspectie worden de meterstanden opgenomen. 

Wat houdt de drie dagen bedenktijd in?

Na ondertekening van de koopovereenkomst heeft een koper, wettelijk drie dagen bedenktijd. Er mag niet van de bedenktijd worden afgeweken. De koper heeft het recht om binnen deze drie dagen van de aankoop af te zien. De bedenktijd gaat in om 0.00 uur na de dag waarop de koper een volledig getekend exemplaar van de koopovereenkomst heeft ontvangen. Van de drie dagen bedenktijd moeten twee werkdagen zijn. 

Wat is een nota van afrekening?

Op deze nota staan alle bedragen die bij de verkoop van de woning horen. Zoals de koopsom, kosten van het kadaster, makelaarskosten, notariskosten etc. Onderaan de nota staat het bedrag dat je uiteindelijk ontvangt of moet betalen.

Wat is het verschil tussen een waardebepaling en een taxatie?

Een waardebepaling is een vrijblijvend advies over de waarde van de woning. Een taxatierapport is een officieel rapport. Hier worden eisen aan gesteld en kan bijvoorbeeld nodig zijn voor een financieringsaanvraag. Aan een taxatie zijn kosten verbonden.
Kijk voor meer informatie over taxaties op: https://regio-taxaties.nl/